Vyhledávání
Váš košík je úplne prázdny…

Poradíme, ako vybrať vhodný a kvalitný ďalekohľad.

Najlepšie by bolo, keby existoval univerzálny ďalekohľad vhodný na všetky príležitosti, ale už dopredu musím konštatovať, že aj napriek všetkej snahe výrobcov, taký nie je. Najdôležitejšie pre výber je si uvedomiť, za akých okolností budeme ďalekohľad najčastejšie používať. Podľa toho by som ďalekohľady rozdelil na dva druhy. Ďalekohľady pre šialanie a čakanú cez deň a ďalekohľady pre nočnú čakanú.

Ďalekohľady pre šialanie a čakanú vo dne.
Pri výbere tohto ďalekohľadu sa musíme zamerať na niekoľko parametrov:

  • veľkosť zväčšenia a priemer objektívu
  • váha a veľkosť
  • použité materiály
  • ovládanie
  • ostrosť obrazu a dôveryhodnosť farieb
  • ochranné prvky
  • cena

Veľkosť zväčšenia a priemer objektívu je obsiahnutá už v názve napríklad 8x30, 10x42. Prvé číslo znamená veľkosť zväčšenia a druhé priemer prednej šošovky (objektívu). Pre denné lovy nepotrebujeme extrémny výkon za šera a preto nemusíme voliť veľký priemer objektívu a môžeme si dovoliť väčšie zväčšenie, ktoré by som odporučil 10-12 krát, ktorým dobre prečítame zver aj na väčšie vzdialenosti a sme schopní ho ešte udržať bez opory. Variabilné zväčšenie by som vylúčil úplne, pretože prakticky každý ďalekohľad sa pri približovaní rozostrí a výroba naozaj kvalitného variablu by bola taká drahá, že poprední výrobcovia ho vôbec neponúkajú. Objektív volíme s ohľadom na váhu s priemerom 32-42mm.

Váha a veľkosť je dôležitá, aby nám ďalekohľad neprekážal pri pohybe a aby sa nám za krátku dobu nepreniesol. Každý gram dole je výhodou, ale na druhej strane nemožno vyrobiť kvalitný ďalekohľad, ktorý má všetky prvky zo skla a bol ľahký. Takže pozor na veľmi ľahké výrobky, sú napospol z tvrdeného plexi. Ušetriť váhu sa dá iba na tele, nesmie však byť z plastu. Renomovaní výrobcovia používajú dural a tí najlepší horčík, ktorý je však dosť drahý. Dôležitý je kvalitný v oblasti krku rozšírený remeň, najlepšie gélový alebo neoprénový.

Použité materiály sú najdôležitejšie pre kvalitu obrazu a životnosť ďalekohľadu.
Tu nemožno hľadať kompromis. Celá optika musí byť z optického skla. Ale pozor, niektorí výrobcovia uvádzajú napr. šošovky zo skla, iní zase hranoly zo skla a podobne. To nestačí, tvrdené plasty sú dnes také kvalitné, že u nového prístroja sa to dá spoznať iba podľa váhy a ceny. Inak vám ďalekohľad rýchlo zostarne a kvalita obrazu sa prudko zhoršuje. Nutnosťou je plnenie inertným plynom (obvykle dusík) proti vnútornému zahmleniu a vodotesnosť.

Ovládanie musí byť jednoduché a intuitívne, musí mať v celom rozmedzí plynulý a presný chod. Dobrý ďalekohľad spoznáme jednoducho podľa toho, že sme si istí zaostrením na prvý pohľad. Dôležitý je tiež príjemný úchop a povrchová úprava, ktorá musí byť taká, aby nám ďalekohľad nevypadol z ruky ani v rukaviciach v mraze alebo mokrý. Očnice musia byť nastaviteľné tak, aby sa dal ďalekohľad používať v okuliaroch aj bez nich. Samozrejmosťou je dioptrická korekcia u každého oka zvlášť.

Ostrosť obrazu a dôveryhodnosť farieb. Pri ostrosti sa musíme zamerať na okraje obrazu, hlavne tam niektorí výrobcovia zaostávajú a spoliehajú sa na to, že väčšinou pozorujeme v centre zorného poľa. Nereálne farby zase znamenajú nekvalitné sklo a antireflexné vrstvy.

Ochranné prvky. Každý kvalitný ďalekohľad má nejaké ochranné prvky proti vonkajším vplyvom. Musíme počítať s tým, že v praxi sa určite stretneme s nečakaným dažďom alebo budeme nútení prejsť cez veľmi vysokú trávu plnú semien, prípadne budeme dohľadávať zver v húštinách. Preto musí mať ďalekohľad kvalitné rýchlo odnímateľné krytky ako objektívov tak okulárov, ktoré ďalekohľad ochráni. Tí najlepší výrobcovia majú ešte ochranné vrstvy vonkajších šošoviek, ktoré zaručujú rýchle stekanie vody a nelepenie drobných nečistôt.

Cena. Pravdepodobne u väčšiny z nás najdôležitejší a rozhodujúci faktor. Na rovinu musím povedať, že kvalitný a lacný ďalekohľad neexistuje. Bol som sa pozrieť u renomovaných výrobcov ako u nás tak aj v zahraničí, kde som videl ako sa ďalekohľady vyrábajú. Vybavenie na opracovanie a brúsenie skla, presné CNC stroje na opracovanie tubusov sú veľké a veľmi drahé mašiny, ktorých je na každej hale desiatky. Keď pripočítame drahé vstupné materiály a aká zložitá a presná je montáž, zistil som, že kvalitný ďalekohľad sa v žiadnom prípade nedá vyrobiť v cene pod 400€.

Ďalekohľady pre nočnú čakanú.
Veľký lovecký tlak na mnohokrát premnoženú čiernu zver spôsobil, že diviaci sú opatrní a za svetlá vychádzajú len úplne výnimočne. Ďalším dôvodom pre výber kvalitného ďalekohľadu s vysokou svetelnosťou je obľúbený lov na vnadiskách. Po pravde však musím povedať, že keď bude úplná tma neuvidíme so žiadnym sebedrahším denným ďalekohľadom. Ide o to, aby sme mali možnosť rozoznať a prečítať zver za prijateľných svetelných podmienok (mesačná noc alebo odraz svetla od mrakov z veľkých miest, či za snehové pokrývky).

Limitujúcim faktorom pri výbere takéhoto ďalekohľadu teda je:

  • priepustnot svetla
  • priemer výstupnej pupily
  • výkon za šera

Priepustnosť svetla. Väčšinou výrobcovia uvádzajú v percentách. Všetky ďalekohľady s priepustnosťou nad 90% sú kvalitné, tí najlepší uvádzajú 95-96% čo je absolútna špička a predpokladá sa, že zlepšovať už to skoro nepôjde. Rozhodujúcim faktorom pre priepustnosť svetla je kvalita a presnosť opracovania optického skla, prípadne jeho prímesí, napríklad flóru, ďalej kvalita a početnosť antireflexných vrstiev. Nutné je ešte upozorniť na to, že zmerať priepustnosť je náročné a výrobcovia väčšinou neuvádzajú za akých svetelných podmienok priepustnosť merali. Určite bude rozdiel v priepustnosti svetla na poludnie za slnečného dňa a za šera v modrošedom spektre. Preto sa dá veriť číslam o priepustnosti svetla iba u tradičných výrobcov.

Priemer výstupnej pupily je veľkosť svetelného zväzku vystupujúceho z okulára, ktorý sa dá jednoducho vypočítať z označenia ďalekohľadu. Je to pomer medzi priemerom výstupnej šošovky a zväčšením. Napríklad ďalekohľad 7x50 má zväčšenie 7x a priemer objektívu 50 mm. To znamená 50:7 = 7,14 pupila má teda priemer 7,14 mm. Zornica ľudského oka reaguje na zmeny svetelných podmienok zúžovaním a rozširovaním. Maximálne sa roztiahne na 7 mm. To znamená, že aby sme boli schopní plne využiť výkon ďalekohľadu musí byť priemer jeho výstupnej pupily čo najbližšie 7 mm. Keď je priemer pupily menší, tým je zväzok svetla vstupujúceho do oka menší ako je oko schopné využiť. Ďalej je nutné prihliadať aj na to, že s vekom človeka sa schopnosť rozširovania zrenice znižuje.

Výkon za šera sa niekedy označuje ako koeficient stmievania. Určuje nám určitú rozlišovaciu schopnosť pri zhoršených svetelných podmienkach. V praktických podmienkach nám parameter výkonu za šera určuje stupeň rozlíšiteľnosti detailov pozorovaného predmetu za šera. Výpočtom sa stanovuje ako druhá odmocnina zo súčinu zväčšenia a priemeru vstupnej pupily (objektívu). Takže čím má ďalekohľad väčšie zväčšenie a väčší priemer objektívu, tým má väčší výkon za šera a teda lepšiu rozlíšiteľnosť detailov obrazu.

Ostatné technické parametre nočného ďalekohľadu musia byť podobné ako u ďalekohľadu pre šialanie a dennú čakanú.

Záver. Nie je jednoduchý ani jednoznačný. Ale aspoň v teoretickej rovine. Najlepšie by bolo mať pre prax dva ďalekohľady. Pre denný lov ďalekohľad 10x42, ktorý je ešte malý, ľahký s dostatočným priblížením a na nočnú čakanú 8x56, ktorý má najlepšie parametre za znížených svetelných podmienok. Tí, ktorí si nemôžu dovoliť dva ďalekohľady je určitým kompromisom ďalekohľad 10x50, hlavne pre starších poľovníkov. Samozrejme musí ísť o ďalekohľad tradičného výrobcu as cenou nad 400€. Tu naozaj platí, čím drahšie, tým kvalitnejšie, pretože výroba je nákladná a náročná.

Potrebujete poradiť s výberom?

Náš tím odborníkov je pripravený vám s výberom pomoci.

V rámci tohto sortimentu vám najlepšie poradia:

+420 724 240 827
Po–Pá (8:30 – 16:30)

Alebo nám napíšte e-mail:

Aleš Náhlý
Aleš Náhlý
Sme tím odborníkov
Sme tím odborníkov

s dlhoročnou praxou v obore

Autorizovaný predajca
Autorizovaný predajca

značiek Swarowski, Leica, Zeiss, Blaser, Hikmirco a ďalšie.

Široký sortiment
Široký sortiment

potrieb pre poľovníkov od A do Z

Kamenná predajňa
Kamenná predajňa

s predajnou plochou väčšou ako 400 m2